Van Pucon naar Bariloche

Dag allemaal,
We zijn dus nogmaals de grens naar Argentinie overgestoken. Maar beginnen waar we gestopt waren. In Pucon, in Chili, hebben we een viertal dagen gezeten en een tweedaagse trektocht in de bergen gemaakt. We hebben dit met een gids (Rafael) gedaan want de wandelaccomodaties zijn hier beperkt en er op uw eigen op uittrekken is niet zo eenvoudig. Alle faciliteiten zijn op meer spectaculaire bezigheden gericht, zoals raften, parapente, vulkaanbeklimmingen ed.
De eerste dag was de aanloop vooral door dichte bossen, die zijn hier prachtig. Vooral zuidelijke beuk ( nothofagus ), waarvan de meeste soorten kleine blaadjes hebben die niet afvallen in de herfst. Sommige soorten  worden op regenrijke plaatsen tot 2 m dik en 40-50m hoog. In de bossen liggen vele, door ouderdom, wind of overvoedige sneeuw, omgevallen bomen te rotten. Echte oerbossen.
Daarna kwamen we in een gebied met grote lavavelden van de vulkaan Villarica. Een landschap met dikke lagen harde lava, soms zijn er grote gruisvelden.
Daartussen hebben bergstromen, door erosie, zich een spectaculaire weg gebaand. Hierop groeit alleen klein stuikgewas, graspollen, kruiden en bloemen, geen bomen.
Een stroom heeft grijs water, dit komt van een gleitsjer (Glaciar Negro) waarop vulkaanstof ligt.
Tijdens deze wandeling zagen we ook de vulkaan LLaima liggen, die recent nog actief was. Op een januari kwam er een rookzuil uit deze vulkaan van 3 km hoog.
Nu pufte hij nu en dan nog een bruine wolkje uit.
Daarna zijn we met de fiets de grens overgestoken. In dit gebied ligt er op de grensovergangen steeds een stuk (ruim 50km) onverharde weg. Hierbovenop waren ze over 30 km de weg aan het voorbreiden om te asfalteren, dus nog meer grote losse keien en steeds op een af.
Aan een mooie lagune, net voor de grens hielden we het voor bekeken en hebben onze tent aan de oever opgesteld. s’Avond waren er nog enkele vissers, daarna was heel het gebied voor ons alleen, prachtig.
s’Morgens nog een 20 km verderploeteren en dan plots, de mooiste asfaltweg die men zich kan inbeelden.
Door een gloeiend Argentijns steppelandschap bereiken we San Junin de los Andes, een aardig plaatsje met Mapuchecultuur (oa in de nieuwe kerk) waar we kamperen.
De volgende dag fietsen we een korte rit naar San Martin de los Andes (allemaal mooie namen). Daar blijven we 2 dagen wat uitrusten.
Het is hier al druk toeristisch, het is volop vakantie hier.
Op maandag 21 jan fietsen we verder, richting Villa la Augostura tegen Lago Nahuel Huapi, 110km ver. Dit is iets teveel voor een dag, want de laatste 50km zijn ribbio.
Na 63 km kamperen we  bij een kristalhelder riviertje. Hier zijn we niet alleen, het is een vrije kampeerplaats in het nationale park Lanin. Het is er gezellig.
Als de argentijnen en chilenen kamperen zoeken ze droog hout in de omgeving, maken een vuur dat ze flink aanwakkeren. De omgeving is dan een en al rook. Daarna is het een soort barbequevuur, daarop roosteren ze enorme stukken vlees. Ze beginnen daaraan om een uur of negen en gaat door tot diep in de nacht. s’Morgens zijn ze wel niet prezent.
Dinsdag fietsen we dan naar La Villa de Augostura, maar 55km maar weerover een rippioweg en weer met wegenwerken. Wie hier over 5 a 10 jaar fietst vind deze rippiowegen niet meer terug. Het is hier overal erg toeristisch, het is dicht bij Bariloche en dat is het vakantiecentrum van Argentinie voor berg- en wintervakanties.
In Villa de Augostura hebben we een deens koppel van onze ouderdom ontmoet. Zij zijn reeds 4 maanden met de fiets onderweg, ze zijn in Lima, Peru vertrokken.
Geestesgenoten dus, waar we best mee konden opschieten en verhalen uitwisselen.
Na een rustdag, fietsen we in een dag naar Bariloche. De omgeving is mooi, aan de rechterkant een prachtig groot bergmeer met vele ei- en schiereilanden. Het is geheel omgeven door bergen, sommigen met sneeuw of gletsjers. Maar de weg is zo druk, zodat de pret deels bedorven wordt.
Bariloche is een bergvakantiecentrum zoals Mayerhoven en Santh-Moritz, met vele veelsterrenhotels en prachtige restaurants, met veel hout zoals in Zwitserland en Oostenrijk. Het noorden en hier lijken wel twee totaal verschillende landen. De prijzen zijn dan ook in verhouding en bijna even duur als bij ons.
Zo, wij blijven hier een paar dagen hangen en trekken dan verder zuidwaarts.
De groeten, Agnes en Gilbert
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

2 reacties op Van Pucon naar Bariloche

1. Anne zegt:

Hier se! Ik was net aan\’t denken: \’t is al effe geleden da we nog iets gehoord hebben.
    Ik heb vandaag mijn laatste examen afgelegd. Over\’t algemeen zijn ze wel gegaan, met ene slipper erbij.
    Ik ben benieuwd naar de foto\’s die bij deze log horen! Als ik de beschrijving zo lees, moet het toch weer de moeite zijn.
    En leve de Denen he! Dat zijn ook echte wereldburgers. Komt ge overal tegen. Ik ga mijn vrienden in Kopenhagen in de paasvakantie nog is bezoeken. En volgende week sla ik mijn vleugels ook een beetje uit. Twee dagen naar Stockholm voor nen appel en een ei. Lang leve Ryanair!
    Happy voortzetting van jullie reis!
    Groetjes,
    Anne

2. hugo zegt:

hallo in amerika
    Ik weet niet hoe U het allemaal voor mekaar krijgt. IK sta  verstomd. IK vrees dat we U hier niet meer terug zien als ik al dat moois gadesla.Het is toch  heel  wat anders dan hier hé.  Nog geen optrekje gevonden tussen al deze pracht. En ge maakt ook al europese vrienden ginder.
    Alléé boert maar verder het is de moeite waard. Wij sukkelen verder de winter door.